About me

Big Blue 05
Przełom millenium, rok 1999. Uroczysta premiera pachnącego nowością ($15M) cyfrowego studia dźwiękowego Dolby Digital 5.1/6.1, które nazwałem „Big Blue” od znanego filmu. Studio wyposażone w sprzęt najwyższej światowej klasy. WFDiF,  photo: A. Artymowicz

535156_3606906924943_856143085_n

Od podstaw uruchamiam najbardziej zaawansowane i technologicznie skomplikowane cyfrowe studio dźwięku kinowego w Polsce. Na zdjęciu przed oscarowym stołem mikserskim Digital Film Console (DFC) legendarnej firmy Neve. Z tyłu kierownik Wydziału Dźwięku: Wojciech Hamer, 2000r.


   Doktor reżyserii dźwięku. Absolwent i wykładowca Wydziału Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina).

Od wczesnego dzieciństwa interesowałem się elektroakustyką. Znacznie później bo na przełomie lat 70’/80′ zeszłego wieku otrzymałem wykształcenie w dziedzinie zapisu magnetycznego. Mój tata, wybitny racjonalizator i wynalazca w dziedzinie elektroniki – w tym okresie był szefem Laboratorium Kontroli Jakości Zakładów Radiowych Kasprzaka w Warszawie (Unitra ZRK).

zrk-2Koncert silver                                         

W tym okresie byłem bardzo częstym gościem Laboratorium Kontroli Jakości ZRK, gdzie poznawałem problematykę wzdłużnego i helikalnego analogowego zapisu magnetycznego. Byłem również pierwszym młodym beta-testerem prototypów magnetofonów oraz późniejszych magnetowidów powstających w ZRK. Pamiętam jak uczestniczyłem w wykonywaniu charakterystyk zapis-odczyt magnetofonów z użyciem generatorów i pisaków Brüel & Kjær. Nieobce były mi różne profesjonalne taśmy testowe firmy BASF, wykorzystywane do kalibracji magnetofonów. Pojęcie skosu, wysokości głowicy, pomiary odchyłki i nierównomierności przesuwu taśmy, układów redukcji szumów firmy Dolby czy strumienia magnetycznego to było dla mnie rzecz naturalna. Połączenie tych umiejętności z wykształceniem muzycznym – ukończeniem podstawowej i średniej szkoły muzycznej w klasie fortepianu, pozwoliły mi w 1988 roku z powodzeniem zdać niełatwe egzaminy wstępne na Wydziale Reżyserii Dźwięku i rozpocząć studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (AMiFC). 

   Już w w drugiej połowie lat 80-tych zacząłem poznawać cyfrową, komputerową technologię zapisu i montażu dźwięku z użyciem komputerówi. Wkrótce połączyłem ją z systemem MIDI. Na prywatnym nowoczesnym systemie Digital Audio Workstation (DAW) realizuję dziesiątki komputerowych masteringów płyt CD wielu polskich zespołów muzycznych. W tamtych czasach w Polsce nie wykorzywało się jeszcze do tego celu systemów komputerowych.

   Dyplom Akademii Muzycznej z wynikiem bardzo dobrym uzyskałem w 1993 roku broniąc pierwszą w Polsce pracę magisterską poświęconą dźwiękowym systemom hard dyskowym (DAW) i ich współpracą z systemem MIDI.

big blue ja2 small.jpeg
Weteran technologii komputerowej realizacji dźwięku w „świątyni dźwięku filmowego” na Chełmskiej.
ja w big blue
W trakcie realizacji filmu o pracy finalnego miksera dźwięku przestrzennego Dolby Digital w kinowym filmie fabularnym  2008r. fot. PAP

   Dzięki corocznym pobytom w USA: m.in. Baltimore (Peabody Institute), Santa Cruz, San Francisco (m.in. Stanford CCRMA Max Mathhews Lab), podczas których poznawałem nowe techniki, nabywałem pierwsze systemy komputerowe do przetwarzania dźwięku, już w drugiej połowie lat 80-tych stałem się pionierem komputerowej postprodukcji dźwięku w Polsce.

   Wkrótce potem specjalizuję się w finalnym kreatywnym procesie kreacji warstwy dźwięku z użyciem systemów DAW od 1993 w filmach telewizyjnych, a następnie od 1999 roku  w studiach Barrandov a potem WFDiF – w kinowych filmach fabularnych, z wykorzystaniem systemów dźwięku przestrzennego (np. Dolby Digital 5.1/EX, DTS i innych).

   Aktualnie pracuję z użyciem najnowszych immersywnych technik dźwięku 3D, znajdujących zastosowanie między innymi w nowych mediach, interaktywnych zastosowaniach multimedialnych takich jak wirtualnej (VR) i wzmocnionej (AR) rzeczywistości.

augmented_reality_1.jpgimages.jpegUnknown.jpeg

Niektóre Seminaria i Warsztaty wygłoszone m.in. w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i Międzynarodowyh Sympozjach.


   Bezpośrednio po ukończeniu studiów jako reżyser dźwięku rozpocząłem pracę w Telewizyjnej Agencji Produkcji Teatralnej i Filmowej TVP S.A. w nowo otwartym pierwszym komputerowym studiu dźwiękowym TVP (1993). Jestem autorem warstw dźwiękowych około 300 telewizyjnych produkcji filmowych: teatrów telewizji, filmów dokumentalnych i fabularnych, oraz około 100 fabularnych kinowych filmów, które powstały we współpracy z czołówką polskich reżyserów i kompozytorów muzyki filmowej.

Członek kapituły:

  •  

    W 1999 roku otrzymałem Grand Prix za projekt multimedialny „Clouds” inspirowany muzyką Macieja Zielińskiego, który prezentowany był na VII Międzynarodowym Festiwalu Audio Art.

Wśród moich sukcesów zawodowych jest również nominacja do nagrody Orły (polskich Oskarów) za dźwięk w filmie Haker Janusza Zaorskiego.

0252915.jpg
„Haker” fot. filmweb
wfd.jpg
Big Blue Studio S1 DFC Neve fot. WFDiF

   W 1999 roku powierzone zostaje mi uruchomienie najnowocześniejszego w Polsce Dźwiękowego Studia Filmowego. Goście z Hollywood przecierają oczy pod wrażeniem nowoczesności studia, mówią: „Kto Wam to kupił? Wy macie wszystko!” Rozpoczynam pracę w WFDiFponownie staję przed nowymi ciekawymi wyzwaniami: rozwijam warty dziesiątki milionów dolarów kompleks studyjny o niezwykłym stopniu skomplikowania, licencjonowany równocześnie przez George Lucas THX oraz Dolby Laboratories. Jest to niezwykle zaawansowane (wielkosci średniego kina) cyfrowe kinowe studio postproduckji filmowej w  Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie.  W ciągu kilkunastu lat pracy reżyseruję tam dźwięk do około 100 kinowych filmów fabularnych najlepszych polskich reżyserów, tworząc dźwięk w kinowych systemach Dolby Stereo®, Dolby Digital 5.1, 6.1® i DTS® .

7.jpg
Dźwiękowe Studio Filmowe Big Blue z prawdziwą celuloidową projekcją obrazu S1 fot. WFDiF

      W niezwykle bogatym dorobku zawodowym ma realizacje dźwięku na planie filmowym, choć głównie realizuję postprodukcję dźwięku – zgrania dźwięku tj. prowadzę najważniejszy kreatywny, żmudny finalny etap tworzenia ostatecznej artystycznej wersji warstwy dźwiękowej filmów, tą którą znamy z ekranów telewizyjnych i kinowych. Wykreowałem warstwę dźwiękową do ogromnej ilości filmów dokumentalnych, teatrów telewizji, seriali telewizyjnych a także kinowych filmów fabularnych w wielokanałowych systemach Dolby Digital 5.1/6.1® oraz Digital Theatre System (DTS)® w reżyserii czołowych polskich reżyserów takich jak:

    • Jerzy Kawalerowicz
    • Jan Łomnicki
    • Gustaw Holoubek
    • Piotr Trzaskalski
    • Władysław Pasikowski
    • Jerzy Gruza
    • Juliusz Machulski
    • Krzysztof Zanussi
    • Lech Majewski
    • Magalena Piekorz
    • Andrzej Kondratiuk
    • Janusz Zaorski
    • Jan Jakub Kolski
    • Waldemar Szarek
    • Izabela Cywińska
    • Maciej Wojtyszko
    • Jan Englert
    • Filip Bajon
    • Janusz Majewski
    • Magdalena Łazarkiewicz
    • Bogusław Linda
    • Waldemar Krzystek
    • Witold Adamek
    • Michał Rosa
    • Jacek Bromski
    • Wojciech Solarz
    • Wojciech Wójcik
    • i innych (fragment filmografii w bazie danych Filmu Polskiego)

   Wykładowca między innymi:

Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina  (1991-95, 2014 – obecnie)

 Akademii Filmu i Telewizji (2001-2005)

 Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2007-2016)

 Apple Authorized Training Center for Education (AATCe) o specjalności Pro Applications w ASP (współtwórca i wykładowca).

   Moje doświadczenie zawodowe obejmuje szerokie spektrum działań, w którym znajduje się także cyfrowa rekonstrukcja dźwięku i projekty multimedialne.

Posiada następujące certyfikaty:

    • trener montażu video w systemie Apple Final Cut Pro
    • trener Apple Compressor

Unknown.png

   Realizacja dźwięku, finalne zgrania dźwięku w systemach wielokanałowych (m.in. Dolby Digital) nie wyczerpują moich obszaru twórczych zainteresowań. Wykaz moich prac obejmuje także całkowitą realizację filmów (w tym aerial videos), reklam telewizyjnych, montażu obrazu filmowego z dźwiękiem, korekcję koloru oraz przygotowania materiałów do emisji telewizyjnej ale również realizacji filmowej wraz z montażem obrazu do teledysków między innymi takich artystów jak:

  •  
playboy-2006
Reklama TV Edyty Górniak dla wydawnoctwa Marquard Polska; zdjęcia/montaż/dźwięk: Andrzej Artymowicz, sesja z roku 2006r.

   W swoim dorobku posiadam około 100 realizacji krótkometrażowych filmów, sesji zdjęciowych oraz wybiegowych dla stworzonego przez siebie serwisu modowego CATWALK:

14124509_10153721994750988_3344596370832029707_o

produkowanych na zamówienie wybitnych przedstawicieli projektantów mody takich jak:

    • Maciej Zień
    • Michał Starost
    • Gosia Baczyńska
    • Arkadius
    • Ewa Minge
    • Teresa Rosati
    • Paprocki&Brzozowski
    • Dawid Woliński
    • Tomasz Ossoliński
    • Karolina Brodzińska
  •  

Na liście wspólpracujących firm znajdują się między innymi:

catwalk-firms-small-1

  •  

   Produkcje filmowe  CATWALK znalazły się w rankingu kilkunastu najlepszych video podcastów iTunes w kategorii fashion przeprowadzonym przez Apple.

   Jestem autorem opraw audiowizualnych i konsultantem produkcyjnym do znanych wydarzeń kulturalnych (Marquard Media jednego z większych wydawców prasowych) czy międzynarodowych targów (np. Amber Look Trends and Styles)

 


   Od 2015 roku certyfikowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego Operator Bezzałogowych Statków Powietrznych (UAV) o wadze do 25kg.

IMG_0699

 

Film: Making-of Koncertu Oratoryjnego na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego.

 


   Projektuję systemy profesjonalnych symulatorów lotniczych. Jednemu z zaprojektowanych poświęcono artykuł w miesięczniku Polska Zbrojna. Jestem również autorem fotorealistycznych odwzorowań 3D torów wyścigowych Redbull Air Race®, zamawianych do szkolenia pilotów: znanego amerykańskiego pilota akrobacyjnego Michaela Gouliana oraz Łukasza Czepielę. Poniższe zdjęcia pokazują tzw. scenerię toru Redbull Air Race w Gdyni z precyzyjnie odwzorowaną rzeźbą terenu, linią brzegową oraz wielką ilością obiektów 3D na ziemi, znacznie wspomagających orientację przestrzenną pilota. Różowym kolorem przedstawiłem tor lotu każdego z przelotów  Łukasza Czepieli w celu odnalezienia optymalnej, możliwie najkrótszej przez co najszybszej drogi toru.

red
fot. Redbull Air Race®

   A oto zaprojektowany i skonstruowany profesjonalny symulator lotniczy o unikalnych właściwościach. Rozdzielczość 12K zupełnie niesłychana przy symulacji. Gołym okiem nie widać pixeli, jakość projekcji w zupełności fotorealistyczna. Również fotorealistyczne tzw. scenerie czyli świat zza okna samolotu (rozdzielczość 40cm/pix). Scenerie pokrywają większość USA i Europy. Na 100+TB przestrzeni dyskowej tworzone przez wiele lat scenerie zachwycają wszystkich pilotów realistycznością. Mesh czyli siatka wysokości ma niespotykaną rozdzielczość punktów w osi X/Y jedynie 9 metrów, dlatego oddanie kształtów terenu jest wspaniałe. Kąt projekcji w płaszczyźnie poziomej to aż 190 stopni, można swobodnie oglądać się wokół samolotu, tak szeroki kąt powoduje iż błędnik reaguje jak w prawdziwym samolocie. System mimo iż bez siłowników powoduje że może się zakręcić w głowie nawet przy prostych manewrach w powietrzu. Do tego system wibracji, subwoofer, dopełniają głeboką immersje symulatora, wszystko przy wspaniałym płynnym klatkażu do 80fps.

   Jestem również autorem zaawansowanych symulacji dźwięku między innymi do symulatorów Precision Flight Controls certyfikowanych przez Federalną Administrację Lotnictwa USA (FAA) takich jak Beechcraft Bonanza

Screen Shot 2017-08-15 at 03.21.07
Symulator PFC fot. Precision Flight Controls

Poniżej trasy prawdziwych lotniczych wypraw z bratem przez Kontynent Amerykański w ciągu ostatnich lat naszym eksperymentalnym akrobacyjnym samolotem. Większość z nich o długości kilkunasty tysięcy kilometrów. Każda z wypraw trwała co najmniej 2-3 tygodnie. Była jak obóz wędrowny po niesamowicie zróżnicowanym terenie USA. W rzeczywistości trasy były znacznie bardziej skomplikowane, na rysunku połączono jedynie za pomocą linii prostych miejsca lądowań. Takie wyprawy nazywane przez nas Odysejami doczekały się realizacji filmowych, które można znależć w zakładce Aviation.

 

Odyseje small.jpg

https://www.twine.fm/artik