Lectures

Wybrane autorskie wykłady prowadzone przez mnie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie dla studentów Wydziału Reżyserii Dźwięku oraz otwarte dla wszystkich studentów UMFC w ramach fakultetów w systemie USOS:

Podstawy sztuki operatorskiej

Zajęcia obejmują następujące tematy:

  1.  Podstawowe wiadomości o nowoczesnych kamerach 
  2. Formaty sensorów obrazu
  3. Formaty zapisu obrazu
  4. Głębia ostrości i tzw. bokeh
  5. Ruch i stabilizacja kamery
  6. Rodzaje obiektywów: obiektywy o stałej i zmiennej ogniskowej 
  7. Ręczna i automatyczna ostrość, nakamerowe monitory podglądowe 
  8. Luminancja (IRE) i chrominancja
  9. Standardowy (SDR) oraz wysoki zakres dynamiki (HDR)
  10. Temperatura barwowa i balans bieli, ręczny i automatyczny
  11. Prawidłowa ekspozycja, EV, F-stop,  
  12. Podstawy teorii koloru dla operatorów kamer 
  13. Samodzielna realizacja ćwiczeń operatorskich korzystając z najnowszych profesjonalnych kamer 4K w formatach Micro Four Thirds oraz Full Frame na sprzęcie niedostępnym w UMFC.
  14. Możliwość montażu zrealizowanych materiałów video na zajęciach w semestrze letnim „Podstawy montażu i przetwarzania obrazu”
Rozmiary sensorów
Temperatura barwowa
Nowoczesne kamery cyfrowe
Podgląd nakamerowy HDR
Videoscopes
Głowice statywów do kamer
Zasada 180 stopni

Podstawy montażu i przetwarzania obrazu

Zajęcia obejmują następujące tematy:

  1. Wprowadzenie do teorii koloru
  2. Kodeki i kontenery
  3. Wprowadzenie do montażu w Apple Final Cut Pro X
  4. Optymalizacja ustawień projektu
  5. Importowanie mediów
  6. Organizacja klipów, metadane
  7. Omówienie trybów montażowych
  8. Magnetic timeline
  9. Cięcie „L-cut” oraz „J-cut”
  10. Audio Lanes
  11. Nauka „czytania” tzw. videoscopes
  12. Sposoby użycia filtrów i przenikań
  13. Wstęp do korekcji koloru
  14. Renderowanie obrazu i dźwięku
  15. Eksportowanie plików master
  16. Transkodowanie filmu dla różnych odbiorców
  17. Video 360, realizacja, montaż i exportowanie do YouTube itp.
  18. Montaż na zaliczenie semestru własnych lub powierzonych profesjonalnych materiałów video (opcjonalna możliwość montażu na Davinci Resolve). Posiadam wydany przez firmę Apple certyfikat trenera programu montażowego Final Cut Pro oraz Compressor
Final Cut Pro timeline
Videoscopes
Look Up Tables (LUTs)
Tekst 3D
Transkodowanie audio/video
Profesjonalne obróbka dźwięku
Video 360 stopni

Podstawy dźwięku 3D

Zajęcia obejmują następujące tematy:

  1. Historia dźwięku przestrzennego
  2. Alan Dower Blumlein – Para Blumleina
  3. Michael Gerzon – Ambisonia
  4. Porównanie 5.1/6.1 z Ambisonią z perspektywy ok. 100 kinowych zgrań filmów fabularnych
  5. Izotropowość Ambisonii
  6. Beamforming
  7. Systemy montażowe DAW obsługujące ambisonię
  8. Technologia ambisoniczna
  9. Rzędy ambisonii FOA, HOA
  10. Formaty A, B i inne
  11. Pantofonia 2D
  12. Peryfonia 3D
  13. Charakterystyki kierunkowe
  14. Formaty ambisonii AMB, FuMa, AmbiX
  15. Sennheiser Ambeo nagrania w ambisonii pierwszego rzędu
  16. Zylia nagrania w ambisonii trzeciego rzędu
  17. Upsampling pierwszego do trzeciego rzędu ambisonii
  18. Przetwarzanie dźwięku w ambisonii
  19. Funkcje Transferowe Głowy HRTF
  20. Dźwięk przestrzenny i „head locked”
  21. Wykorzystanie optycznego śledzenia ruchu głowy
  22. Wykorzystanie śledzenia ruchu głowy przez Bluetooth
  23. MPEG-H
  24. Wykonanie scenki dźwiękowej w technologii ambisonicznej z wykorzystaniem śledzenia ruchu głowy
Pionier dźwięku przestrzennego
Współtwórca Ambisonii
Problemy kwadrofonii
Problemy dźwięku 5.1
Pantofonia 2D
Mikrofon wysokiego rzędu
Komora bezechowa

W razie pytań zapraszam do kontaktu